Sunnere Kanelsnurren (sukker fri)

Jeg elsker kanel, derfor er kanelsnurren en av min topp 5.

Jeg liker å lage mine ikke så store og myke. Du kan bruker denne samme bolledeigen for å lage verdens beste boller. Jeg fyller bollene med en med forskjellige ingredienser enn i de vanligste (som er masse smør, sukker og kanel, godt med ikke så sunt).

Dette er en stor porsjon som gir ca. 30-35 kanelboller.


Ingredienser

🍩 2 bokser kokosmelk

🍩 1 kopp kokosolje

🍩 250 g Sukrin melis

🍩 100 g gjær

🍩 1 ts kardemomme

🍩 500 gr fullkorn hvetemel

🍩 500 gr hvetemel

🍩 500 gr Havremel

Fyll

🍩 150 g Dadler (uten stein)

🍩 2 bananer

🍩 3 ss kanel

Pensling

🍩 1 stk egg

🍩 1 ss melk


Slik gjør du

  1. Kok opp melk, olje og Sukrin melis. Avkjøl blandingen til den er fingervarm (37°C). Rør gjæren ut i væsken. Bland i kardemomme og melen (tilpass melmengden. Det kan hende du trenger litt mer enn det som er angitt i oppskriften. Deigen skal være god å trille og kjevle og ikke løs og klissete). Elt deigen til den er smidig.

  2. Kjevle ut deigen til en stor, kvadratisk leiv (ca. like stor som en stor langpanne).

  3. Kjør dadler, bananer og kanel i en kjøkkenmaskin til det er myk.

  4. Smør dadler blandingen på deigen.

  5. Rull leiven sammen til en tykk, fast rull. Skjær store skiver som du legger på bakepapirdekkede stekeplater.

  6. La dem heve lunt i ca. 40 minutter.

  7. Visp sammen egget med litt melk og pensle over Kanelsnurrene.

  8. Stek bollene midt i ovnen ved 230°C i 10-12 min. Obs: Steketemperaturen på 230°C er temmelig varm. Følg godt med når du steker bollene. De skal bli gylne i fargen og gjennomstekte, men ikke brent.

Tips: Du kan legge de i en form før du steker de. Se eksempel:

På denne tilsatte jeg epler i biter i dadler blandingen.

Ha en sunn dag!!!

Tasty & Healthy By Lucy 🍎